آموزش سی پنل

آموزش کامل ابزار file manager در سی پنل

معرفی ابزار file manager در سی پنل

در این پست تصمیم داریم تمام قسمت های ابزار file manager سی پنل را به شما معرفی کنیم.

همان‌طور که از معنی این بخش پیداست، این قسمت ابزاری ست برای مدیریت فایل‌های موجود در هاست. در واقع برای دیده شدن سایت توسط بازدید کنندگان، باید فایل‌ها و فولدرهای مربوط به نرم‌افزارهای طراحی سایت اجرا شوند که باید آن ها را داخل هاست قرار دهید. ما برای قرار دادن فایل‌ها و فولدرها روی سایت و همچنین مدیریت و ویرایش آن ها از File manager استفاده می‌کنیم. برای این کار وارد هاست سی پنل سایت خود شوید. سپس از بخش Files گزینه‌ی File manager را انتخاب کنید.

پس از ورود به این صفحه در قسمت home قرار خواهید گرفت. چیزی که باید بدانید این است که Home اصلی ترین بخش مدیریت فایل های هاست است و تمام فایل ها و تنظیمات هاست داخل این پوشه ها ذخیره می شوند، بنابراین هیچوقت نباید با محتویات موجود در این مسیر کاری داشته باشیم چون این ها فایل های ساختاری هاست ما هستند، چیزی که شما معمولا با آن سرو کار دارید، فولدر public_html فایل منیجر است. برای قرار دادن فایل‌های مربوط به سایت خود در هاست باید از public_html استفاده کنید.

ورود به Public_html از دو راه قابل انجام است، راه اول کلیک کردن بر روی public_html از نوار سمت چپ و راه دوم از طریق کلیک کردن بر روی آیکون public_html از سمت راست، بر روی این آیکون کلیک می کنیم تا وارد public_html شویم.

search:

برای جسنجوی فایل‌های داخل file manager سی‌پنل می‌توانید از ابزار search که در سمت راست مشاهده می‌شود استفاده کنید و مسیر مورد نظر خود برای انجام جستجو را مشخص کنید. اگر روی این قسمت کلیک کنیم سه گزینه به ما نمایش داده می شود:

– اگر قصد دارید که در بین همه فایل‌های هاست جستجو انجام گیرد گزینه all your file را انتخاب کنید.

– اگر می‌خواهید که در بین فایل‌های موجود در public_html جستجو انجام گیرد گزینه only public_html را انتخاب کنید.

– و اگر می‌خواهید در بین فایل‌های موجود در مسیر file manager جستجو کنید، گزینه current directory را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گزینه مناسب نام فایل مورد نظر خود را در فیلد بنویسید و برای شروع جستجو روی go کلیک کنید. پس از انجام عملیات جستجو، پنجره‌ای مربوط به نمایش نتایج جسجو در مقابل شما باز خواهد شد و نتایج را برای شما نشان خواهد داد .

برای برگشتن به صفحه قبل از قسمت سمت چپ public_html را انتخاب کنید.

setting:

در گوشه سمت راست file manager دکمه settings را مشاهده می کنید. روی گزینه settings کلیک کنید تا پنجره preferences برای شما باز شود. در این قسمت نوشته شده Always open this directory in the future by default، این به این معناست که وقتی شما داخل صفحه اول هاست سی پنل بر روی آیکون file manager کلیک می کنید، به کدام مسیر از فایل منیجر هدایت شوید؟

در این قسمت چهار گزینه نمایش داده می شود که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید:

– Home Directory: به این معناست که پس از انتخاب File Manager، به صورت پیشفرض به پوشه home که مسیر اصلی تنظیمات ساختاری هاست است هدایت شوید.

– Web Root public_html or www: به این معناست که ب پس از انتخاب File Manager، مستقیما به مسیر اصلی فایل های سایت یعنی همون public_html شوید.

– Public FTP Root public_ftp: به این معناست وقتی بر روی فایل منیجر کلیک می کنید به صورت خودکار به شاخه ftp ها منتقل بشین.

– Document Root for: که در پایین این قسمت نام دامنه های متصل به هاست را نشان می دهد. اگر این گزینه را تیک دار کنید و یکی از دامنه ها را انتخاب کنید با هر بار کلیک کردن بر روی آیکون file manager به صورت خودکار به مسیر مدیرت فایل های آن دامنه هدایت می شوید.

در پایین این پنجره گزینه Show Hidden Files dotfiles را مشاهده می کنید که با تیک دار کردن گزینه show hidden files، تمام فایل های مخفیه مسیری که داخل آن هستید برای شما قابل دیدن می شود و می توانید به راحتی فایل های مخفی داخل هاست را ویرایش یا حذف کنید.

نکته: داخل سرویس های هاست لینوکس هر فایلی که پیشوند دات داشته باشه یعنی فایل با نقطه شروع شود به صورت پیشفرض داخل فایل منیجر قابل دیدن نیست و بین فایل های شما مخفی می شود.

آخرین قسمت در این پنجره گزینه Disable Character Encoding Verification Dialogs است. با استفاده از این ابزار می توانید برای فایل‌هایی که قصد ویرایش آن ها را دارید یک Encoding خاص برای آن انتخاب کنید.

معرفی ابزارهای مدیریت فایل در public_html:

File: این گزینه برای ایجاد فایل با یک پسوند داخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Folder: این گزینه نیز برای ایجاد پوشه جدید استفاده می‌شود.

Copy: برای ایجاد یک کپی از فایل مورد نظر استفاده می‌شود.

Move: این گزینه باعث می‌شود که فایل مورد نظر از مسیر فعلی خود پاک شده و به مسیر جدید انتقال پیدا می‌کند. در واقع این گزینه عمل کات کردن را انجام می‌دهد.

Upload: این گزینه برای آپلود فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گزینه فایل‌های مورد نظر را از کامپیوتر به هاست و به مسیر مورد نظر انتقال می‌دهد.

Download: با استفاده از این گزینه می‌توانید فایل‌های موجود در هاست را دانلود کنید تا در کامپیوتر خود نیز داشته باشید.

Delete: با استفاده از این گزینه می‌توانید داخل File Manager فایل‌ها و فولدر‌های مورد نظر خود را حذف کنید.

Restore: فایل‌ها و فولدر‌های حذف شده در هاست وارد بخش Trash می‌شوند. شما با استفاده از این گزینه می‌توانید از بخش trash فایل ها را مجددا بازگردانید. (فایل مورد نظر به مسیر اولیه بازگزدانی خواهند شد.)

Rename: از این گزینه می‌توانید برای تغییر نام فایل‌ها و فولدرهااستفاده کنید.

Edit: این گزینه به شما اجازه خواهد داد که بتوانید با استفاده از ویرایشگر فایل‌های مورد نظر خود را ویرایش کنید.

Code editor: این گزینه به شما اجازه خواهد داد که فایل‌ها و کدهای مورد نظر را ویرایش کنید و ویرایشگر پیشرفته‌ای برای کاربران قرار دهید.

html editor: این گزینه ویرایشگر حرفه‌ای مخصوص ویرایش فایل‌های html در اختیار شما قرار خواهد داد.

Permission: برای تغییر سطح دسترسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

View: این گزینه برای مشاهده و نه ویرایش محتویات فایل‌ها استفاده می‌شود.

Extratct: با استفاده از این گزینه می‌توانید فایل های فشرده شده را از حالت Zip خارج کنید.

Compress: این گزینه جهت فشرده سازی استفاده می‌شود. مثلا می‌توانید فایل‌هایی که قصد دانلود آن ها از هاست را دارید اول با استفاده از این گزینه فشرده سازی و سپس دانلود نمایید.

Home: با استفاده از این گزینه به مسیر اصلی هاست دسترسی پیدا خواهید کرد.

Up one level:‌ این گزینه شما از مسیر جاری به یکی قبل برمیگرداند.

Back: این گزینه شما را به مسیر قبلی که در File Manager در آن بودید برمیگرداند.

Forward: این گزینه شما را به محلی که قبل از انتخاب Back در آن بودید برمیگرداند.

Reload: این گزینه محتویات مسیر جاری را دوباره لود می‌کند. فایل‌ها و فولدرهایی که در حال ویرایش آن ها هستید را با تغییرات جدید نمایش خواهد داد.

Select All: برای انتخاب همه محتویات مسیر جاری استفاده می‌شود.

Unselect All: این گزینه موارد انتخاب شده را از حالت انتخاب خارج می‌کند.

View Trash: این گزینه شما را به محل Trash هاست منتقل می‌کند. اطلاعات شما پس از حذف شدن در این جا قرار خواهند گرفت.

Empty Trash: این گزینه همه فایل‌ها و فولدرهای موجود در Trash را از بین می‌برد.

Rate this post
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا